Nepagenten of nepmedewerkers van de overheid bellen om te zeggen dat criminelen uw bankrekening misbruiken. Dit is niet waar. De telefonische oplichter probeert u zo te overtuigen om geld over te maken naar een andere rekening. Lees deze tips en voorkom datu slachtoffer wordt.

De oplichter belt anoniem of met een vals nummer en zegt te werken voor bijvoorbeeld de politie, het ministerie van Justitie en Veiligheid of de Belastingdienst. De oplichter vertelt dat uw BSN-nummer wordt misbruikt, dat er een arrestatiebevel tegen u loopt of dat er iets mis is met uw bankrekening. Dit is niet waar. De oplichter probeert u zo te overtuigen geld over te maken naar een andere ‘veilige’ rekening. In werkelijkheid is dit een rekening van de oplichter zelf.

Waar moet ik op letten?
Oplichters weten goed hoe ze slachtoffers kunnen overtuigen. Ze proberen u onder druk te zetten. Uw bank, de politie of andere overheidsinstantie:

• zetten u nooit onder druk om zo snel mogelijk te handelen. Uw bank neemt zelf de nodige maatregelen als er sprake is van fraude.

• vragen u nooit uw geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’.
Zulke rekeningen bestaan niet. Uw bank kan zelf uw rekening blokkeren als dat vanwege fraude nodig is.

• zal nooit uw pincode vragen. Geeft nooit uw pincode aan iemand.

Wat moet ik doen?
Ook als u maar een beetje twijfelt: hang direct op. Bel zelf de bank, de politie of overheidsinstantie via een algemeen bekend nummer en wacht tot u iemand aan de lijn krijgt. Dan kunt u zelf controleren of datgene wat u is verteld klopt.

Slachtoffer van telefonische oplichting?

Doe altijd aangifte bij de politie, dat kan bijvoorbeeld via 0900 – 8844. Meer informatie over aangifte doen? Kijk op www.politie.nl.

Over de Auteurs: GvdM

Websitebeheerder